Vandaag is een feestelijke dag. Niet alleen omdat de bibliotheken, musea en theaters weer open mogen, maar ook omdat Ooggetuigen vanaf nu te koop is! Deze 208 pagina’s tellende publicatie belicht de collectie van het Bonnefanten in Maastricht door de ogen van publiek. Van de 73 mensen die in het boek vertellen over hun fascinatie voor een specifiek kunstwerk uit de museumcollectie, werden er 24 door mij geïnterviewd. Het waren bijzondere gesprekken met bezoekers en kunstliefhebbers van jong tot oud. Over wat kunst voor je kan betekenen. 

Het viel me op dat kinderen heel erg keken hoe een schilderij was opgebouwd en nadachten over hoe de kunstenaar te werk was gegaan. Zo wist een zesjarige mij haarfijn uit te leggen hoe de schilder met zijn ezel onderaan de berg had gezeten en de zonnestralen op de berg had weten te vangen. Daarna deed hij uit de doeken hoe hij zelf altijd tekeningen van vulkanen maakte. 

Een aantal geïnterviewden was ook zelf (in opleiding tot) kunstenaar of fotograaf. Zij gebruikten de kunstwerken weer als inspiratiebron voor hun eigen werk. 

Dat kunst ook kan troosten, bleek onder ander bij de dame van in de tachtig die haar dochter jong was verloren en me vertelde hoe ze iedere keer zo geraakt werd door een beeldje van Maria Magdalena van Jan van Steffeswert. 

Acteur Hein van der Heijden en minister Ingrid van Engelshoven, die ik telefonisch mocht interviewen aan het einde van haar werkdag, kozen allebei een kunstwerk dat hen deed denken aan hun puberteit. Bisschop Harrie Smeets tenslotte vertelde mij over zijn fascinatie voor een schilderij dat voor hem ging over de vraag wat ons tot leven brengt. Na afloop hadden we overigens nog een leuk gesprek over mijn oudoom die pastoor was. Blijkbaar stond hij bekend om de zegeningen bij vrouwen die moeilijk zwanger konden worden, informatie die ik nog niet eerder had gehoord. 

In Ooggetuigen zijn behalve de interviews maar liefst 393 kunstwerken in beeld gebracht. Ook bevat het essays van schrijvers Sarah van Binsbergen, Abdelkader Benali en Maria Barnas. Het boek verschijnt ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van het museumgebouw van Aldo Rossi en is uitgegeven door Bodosz Uitgevers in opdracht van het Bonnefanten. Je kunt het voor 29,95 euro kopen in het museum of hier bestellen. 

Uitsnede van een van de vier covers van het boek, vormgegeven door Annebeth Nies. Je ziet een deel van de foto Elise van Robin de Puy. Over dit werk interviewde ik regisseur Inez Derksen.